Studiové blesky a příslušenství Photon Europe

Modeling - otázky a odpovědi

Klikněte na otázku a dostanete odpověď

Jaké požadavky bych měl(a) jako model splňovat?

Co se od modelů standardně očekává? Pěkná, štíhlá a vysoká postava, tj. muži většinou nad 183cm, ženy nad 173cm. Často jsou též zmiňovány tzv. ideální míry (např. pro ženské modely 90-60-90, někdy dokonce 89-59-89). Jakákoliv čísla ale nejsou rozhodující - pokud jste opravdu zajímavý model, není až tak důležité, že máte o nějaký ten centimetr míň či víc. Avšak hledat uplatnění v profesionálním modelingu bude zpravidla tím těžší, čím více se model vzdaluje od těchto požadavků.

Modelka by měla být pohledná či jinak zajímavá, naproti tomu mužský model by měl být výrazný a zajímavý typ. Kvalitní vlasy jsou výhodou, pleť v dobrém stavu víceméně nutností.

Další vlastnosti a schopnosti jako třeba herecký talent nebo pohybová či taneční průprava, umět pósovat a chodit po mole, jazykové znalosti nebo schopnost prosadit se a jiné obvykle zmiňované charakteristiky úspěšných modelů a modelek mohou být ku prospěchu, ale nejsou podmínkou pro začátek. Téměř všechno se totiž většinou dá naučit, pokud se vás ujmou skuteční profesionálové a pokud sami máte poctivý profesionální přístup a vytrvalost*.

*Poznámka: Samozřejmě pokud jste např. příliš introvertní s nechutí se fotit nebo se jakkoliv presentovat na veřejnosti, asi pro vás modeling nebude to pravé;)

Od kolika let se mohu věnovat modelingu?

Žádné formální věkové omezení neexistuje, ale vhodný věk pro vstup do světa profesionálního modelingu je zpravidla mezi 15 a 22 lety, v některých případech i o něco dříve, málokdy (s výjimkou mužských modelů) později. Ne, že by ti, kteří nespadají do tohoto věkového rozmezí neměli šanci, ale většinou je pak těžší uspět.

Chci se stát modelem, jak tedy začít?

Pokud se chcete věnovat profesionálnímu modelingu a myslíte si, že byste k tomu mohli mít patřičné předpoklady, a chcete se co nejefektivněji dozvědět na čem jste, domluvte si schůzku nejlépe v několika kvalitních a solidních modelingových agenturách.

Na první návštěvu do agentury přijďte nenalíčení nebo jen opravdu velmi jemně nalíčení a v šatech, které dají vyniknout vaší postavě. Pokud máte nějaké fotky, vezměte je sebou, ale úplně postačí i podomácku nafocené snapshoty (viz. níže), ale pokud nemáte žádné vhodné fotky, nebojte se přijít i bez fotek.

Je dobré navštívit agentur několik, nejen proto, abyste si sami mohli na základě porovnání jejich přístupů a nabídek, co je pro vás nejlepší, ale také proto, že v každé agentuře mohou mít trochu jiný vkus, resp. je každá zaměřená na trochu jiný trh, jiné klienty. Je běžné, že vás v několika agenturách odmítnou, aby vás v další přijali s otevřenou náručí, popř. pokud o vás bude zájem ve více agenturách, abyste si mohli vybrat.

Důležité je zkoušet štěstí jen v kvalitních a solidních agenturách, kde máte jistotu, že berou jen takové modely, pro které pak opravdu mohou sehnat práci a u kterých nebude muset platit např. zápisné, úvodní zaškolení či školy modelingu a jiné poplatky, popř. nebude muset platit nadsazené částky za nafocení fototestů, protože cokoliv z toho naznačuje, že agentura pomáhá spíše sama sobě než svým modelům.

Chci se stát modelem, jak NEzačít?

Mnoho lidí si mylně myslí, že je nutné si nejdříve nechat nafotit presentační fotografie od profesionála nebo dokonce celý "book" a teprve pak se mohou odvážit jít do špičkové agentury. Pravda je taková, že opravdoví a zkušení profesionálové v kvalitních modelingových agenturách většinou spolehlivě odhadnou nejlépe pohledem na živého, nenalíčeného člověka, jestli má na to být úspěšný model. Samozřejmě pokud máte nějaké fotky, je dobré je s sebou do agentury vzít, ale úplně postačí podomácku nafocené tzv. snapshoty (viz. níže) nebo i ne moc staré fotky z rodinného alba.*

Ptát se všech svých známých nebo i profesionálních fotografů na jejich názor, účast na různých soutěžích krásy (pokud nejsou pořádány kvalitními modelingovými agenturami) nebo dokonce absolvování různých "škol modelingu" a získávání různých certifikátů vám opravdu moc nepomůže. Jen v kvalitní modelingové agentuře mají nejlepší představu o tom, jaký typ modelů je aktuálně žádaný, pro koho dle svého zaměření mohou zajistit práci.

A taky většinou nemá cenu vstupovat do druhořadých modelingových agentur, které sice berou každého (i toho kdo očividně nesplňuje modelingová kritéria), ale které zpravidla neseženou dostatek práce, pokud vůbec, ale spíše naopak různými fintami (např. "školy modelingu") inkasují peníze od modelů. Prostě pokud vás v kvalitních modelingových agenturách nechtějí, smiřte se raději s tím, že modeling asi nebude pro vás anebo zkuste raději štěstí v slušných castingových agenturách, kde vás za malý poplatek (cca 100-200 Kč) nebo zdarma zaregistrují a máte šanci, že se třeba takto dostanete též k focení.

Nespoléhejte jen na Internet. Presentace na Internetu je dnes již samozřejmostí, ale nečekejte, že touto cestou budete získávat rozumné množství smysluplných nabídek na slušnou práci. Bohužel, dostanete i plno slušně řečeno podivných nabídek, které nemají s prací v profesionálním modelingu nic společného.

V žádném případě nepodepisujte nic, aniž byste si to předtím pořádně pročetli. Zejména v případě smluv s agenturou je nanejvýš žádoucí (a to i v případě známých agentur) nechat smlouvu posoudit právníkem. Pokud by vám v agentuře nechtěli smlouvu k tomuto účelu zapůjčit nebo by vás dokonce nutili ji na místě podepsat, je to známka toho, že něco není v pořádku.

*Poznámka: Samozřejmě každý profesionální scout nebo booker v agentuře je jenom člověk, který se může zmýlit nebo přehlédnout někoho zajímavého, takže podařené profi-fotky samozřejmě mohou pomoci zaujmout. Ale pokud hovoříme o opravdu kvalitních agenturách, jde spíše o výjimky.

Co to je "book"?

Book (též "model book" či "portfolio") by měl být výběr těch nejlepších fotek, které nafotí model během celé své kariéry. Fotky v booku by měly být od různých fotografů s líčením od různých maskérů focené za různých podmínek, aby byly dostatečně různorodé a co nejkomplexněji representovaly model.

Pokud budete fotit s dobrým fotografem, můžete očekávat, že výsledkem několikahodinového či několikadenního focení bude při troše štěstí jedna, maximálně pár fotek, které by si zasloužily být součástí booku. Když někde narazíte na nabídku "nafotím book za x-tisíc", přeložte si to jako "nafotím fototest za x-tisíc" nebo "nafotím několik nových fotek do Vašeho stávajícího portfolia", aby to lépe odpovídalo skutečnosti.

Co to je "setkarta"?

Setkarta (anglicky setcard) plní úlohu jakéhosi minibooku a visitky v jednom. Většinou jde o papírovou kartu ve formátu A5 (tj. cca 15x20cm) na které bývá z jedné strany velká fotka modelu a z druhé strany několik menších. Obsahuje též základní informace o modelu (např. jméno, výška, konfekční velikost) a jméno agentury a/nebo přímý kontakt na model. Většinou si model nechává vytisknout větší počet (tj. stovky až tisíce), aby mohl na castinzích a všude kde je třeba setkartu zanechat.

Setkarta může mít samozřejmě různé podoby (může být např. jednostranná nebo může mít jiný formát), důležité je ale to, aby dobře presentovala model, tj. aby na ní byly vhodně vybrané různorodé fotografie (např. musí obsahovat jak detail tak celou postavu, jak přirozený vzhled tak pokud možno i různé druhy zajímavého nalíčení, různé výrazy apod.).

Co to je fototest?

Fototest, anglicky test shoot(s)*, je možné chápat buď jako zkoušku fotogeničnosti, tj. postup, při kterém se zkouší různé líčení, výrazy tváře, úhly pohledu, nasvícení apod., jehož výsledkem je sada fotografií, které dávají základní představu o možnostech fotomodelu, resp. jeho vhodnosti pro konkrétní zakázku či projekt a/nebo též jako prezentační fotografie focené pro model, který ještě nemá žádné profesionální fotografie popř. potřebuje rozšířit svoje portfolio (model book) o fotografie nové.

Standardní fototesty stojí obvykle minimálně několik tisíc korun, protože potřebný tým skládající z maskéra, stylisty a dalších profesí, vybavení či pronájem studia i materiál a především dobrý fotograf něco stojí. Tato investice se ale obvykle vyplatí více než podobné peníze vyhazovat za různé "školy pro modelky", protože více se naučíte praxí a ještě k tomu si nejspíš odnesete pro modeling použitelné fotky.

*Poznámka: Pokud byste chtěli po anglicky mluvícím fotografovi, aby vám nafotil "phototest", asi by vám nerozuměl a nechápal by, co po něm chcete, neboť slovo "phototest" se v angličtině používá v jiných významech. Jen zřídka je možné se setkat s podobným výrazem "film-test" (ve významu zkouška fotogeničnosti), ale jistější je používat termín "test shoot(s)", popř. "testing" nebo jen "test(s)", což nejvíce odpovídá tomu, čemu se u nás říká "fototest".

Kde a kdy je vhodné si nechat nafotit fototest?

Model by se měl při rozhodování, kde si nechá fototest nafotit, řídit především doporučením své modelingové agentury. Požadavky na presentační fotografie modelů se totiž mohou v různých agenturách lišit a může se stát, že i kvalitní fotografie od renomovaného fotografa, za které model zaplatil nemálo peněz, nesplní požadavky agentury a je třeba nafotit fotografie znovu od fotografa, který požadavky agentury splňuje.

Ne, že by již před vstupem do agentury nafocený fototest byl na škodu, ale pokud chcete ušetřit, resp. nemáte peněz na rozhazování, tak s nafocením (placeného) fototestu se vyplatí počkat, dokud o vás solidní a zavedená modelingová agentura neprojeví zájem.

Co to je "snapshot"?

Snapshot, někdy se též spíše z historických důvodů používá termín "polaroid" (i dnes se někdy fotí pomocí Polaroidu:) je výraz pro pracovní fotografii, která se používá buď jako zkouška před focením "naostro" (tj. zejména při použití větších, tedy dražších filmových formátů) anebo častěji jako jakýsi nejjednodušší fototest, tedy jednoduchá fotografie modelu používaná zejména pro účely castingů. V tomto případě se většinou fotí bez nalíčení jako detail obličeje s dozadu sepnutými vlasy a fotka celé postavy, neboť slouží jako ukázka aktuální podoby modelu (protože fotky v booku mohou být starší nebo nemusí ukazovat, jak vypadá model ve skutečnosti).

Mimochodem snapshot (např. pro účel návštěvy v agentuře) si může model často nafotit i sám nebo s pomocí rodiny či známého, tj. bez profesionálního fotografického vybavení. Stačí si stoupnout před neutrální pozadí (např. jednobarevnou stěnu, závěs apod.), pokud možno se vyvarovat použití zabudovaného blesku (např. fotit ve dne venku), snažit se, aby při focení detailu obličeje byl obličej téměř přes celou fotku (v lepším případě, pokud má foťák tzv. zoom, je použít maximální "zvětšení" resp. "přiblížení", aby nebyla hlava vlivem perspektivy deformovaná) a při focení postavy byla celá stojící postava též téměř přes celou fotku, přitom neměla "uříznutou" hlavu či nohy a fotit spíše z úrovně pasu (ten co fotí by si tedy měl trochu pokleknout/přidřepnout).

Snapshot může být požadován v jednoduché formě, tedy postava a detail obličeje jako na ukázce, někdy však může být ještě požadována navíc i postava z profilu (tj. z boku) a detail obličeje z různých úhlů (zepředu, poloprofil, profil), případně i varianty s rozpuštěnými vlasy.

Co to je TFP?

TFP je zkratka anglického termínu time for prints (doslovně přeloženo "čas za fotky"), který označuje dohodu o způsobu vyrovnání mezi fotografem a modelem (popř. maskérem a dalšími spolupracovníky), kdy místo finanční odměny získají zúčastnění jako honorář výsledné fotky a dohodnutá práva k jejich užití (nejčastěji jen k vlastní presentaci). Jinými slovy model neplatí fotografovi za nafocení presentačních fotek (fototestu), resp. fotograf neplatí modelu za pózování.

Dohoda TFP je užívaná zejména při budování nebo doplňování portfolia (booku) a může být z hlediska modelu, fotografa, maskéra i dalších výhodná a to v případě, kdy by cena za nafocení podobných fotografií byla větší než výše honoráře za focení. TFP ale nemusí být výhodné vždy - záleží na tom, jak moc si kdo cení svého času a práce v porovnání se způsobem a rozsahem užití fotek, a též na tom, s jak kvalitními spolupracovníky fotíte (tj. jak kvalitní výsledné fotografie budou).

Dohoda TFP automaticky neznamená, že nebudete muset za fotky vůbec nic platit. Náklady na focení totiž nejsou jen čas a práce, ale též fotografický materiál a jeho zpracování, práce dalších spolupracovníků apod. Proto je třeba i při TFP dohodnout, jaké budou tyto náklady a kdo se na nich bude v jaké míře podílet, což je odvislé hlavně od toho, kdo a jak bude chtít fotky následně použít.

Oslovil mě fotograf, skaut nebo agentura a nabídli mi spolupráci - jak reagovat?

Pokud vás na ulici nebo přes Internet osloví kdokoliv, kdo se vydává za fotografa, scouta nebo pracovníka modelingové agentury a vy ho nebo ji spolehlivě, přímo neznáte, měli byste být vždy maximálně obezřetní a nenechat se oslnit sebelákavější nabídkou nebo světově znějícím jménem.

Scout nebo pracovník agentury by vás měl především informovat, pro kterou agenturu (nebo agentury) konkrétně pracuje a měli byste obdržet kontakt např. formou visitky s adresou sídla agentury, pevnou telefonní linkou a/nebo jinými údaji, na základě kterých si budete moci sami bezpečně ověřit, zda taková agentura vůbec existuje, jaké modely zastupuje a v neposlední řadě i zda člověka, který vás oslovil vůbec znají. Obdobně byste si měli mít možnost ověřit i člověka vydávajícího se za fotografa a mj. se i podívat na ukázky jeho prací popř. ověřit pro koho a co skutečně fotí.

Pokud dostanete jako kontakt pouze mobilní telefon, emailovou adresu nebo internetové stránky (na kterých nenajdete adresu sídla, pevnou telefonní linku, fax apod.), pak, ať už to bude odůvodněno napohled jakkoliv věrohodně, něco asi nebude v pořádku, resp. byste měli dále postupovat hodně opatrně (pokud vůbec). Mimochodem to samé platí i o inserátech v tisku či na Internetu, ve kterých jsou sice lákavé nabídky, ale chybí tak podstatný údaj jako je adresa sídla firmy nebo dokonce její název.

Naopak vy byste takovému člověku (dokud si nejdříve dotazem přímo v agentuře nebo v obchodním rejstříku nebo jinak spolehlivě neověříte jeho pravost a solidnost) neměli o sobě poskytovat žádné osobnější údaje, takže byste zejména neměli uvádět adresu bydliště, adresu školy a pevnou (!) telefonní linku ani posílat na neověřenou emailovou adresu svoje fotky. Když už, je dobré poskytnout maximálně svou emailovou adresu, popř. mobilní telefon (ale pamatujte, že nevíte s jistotou, komu jej vlastně dáváte) nebo se raději dohodnout, že se ozvete sami, až si vše ověříte, rozmyslíte a poradíte se s blízkými.

Něco tady chybí, něco je jinak?

Žádný zaručený recept na úspěšnou kariéru v modelingu není, zrovna tak jako není jediný správný způsob jak se v tomto oboru prosadit a/nebo uspět. Pokud jste tedy v Otázkách & odpovědích nenašli odpověď na svoji otázku nebo máte jiný názor či zkušenost, navštivte diskusní fórum, kde najdete další informace, kde můžete ostatních zeptat na to, co vás zajímá, a kde se též můžete podělit o své zkušenosti. Popřípadě můžete použít i kontaktní formulář.

Tato stránka byla převzata a upravena se souhlasem autora ze serveru Fototest.cz, děkujeme!

Rozšířené vyhledávání

Partneři serveru